Transitie

Het hart vinden met de Sessie der Sessies

Collega Maan over de Sprog Besteksessies
In de wereld van marketing en communicatie zijn veel verschillende disciplines te onderscheiden. Het ene bureau blinkt uit in design, het ander richt zich op social media en weer een ander is een campagne-specialist. Waar valt Sprog dan onder? Tja. Wij van Sprog richten ons vooral op positioneren en alles wat daar vervolgens uit voortvloeit. Wij helpen onze klanten om de kern te vinden in hun bedrijfsvoering en communicatie. Dát is waar wij iedere dag voor opstaan.
Het hart vinden met de Sessie der Sessies

Zulke positioneringstrajecten beginnen altijd met de Sessie der Sessies: de Besteksessie. Onze Romanie (of Maan) is daar onmisbaar in. “Tijdens de besteksessies gaan we om tafel met een dwarsdoorsnede van de organisatie”, legt Maan uit. “Daar zitten dus allemaal verschillende mensen bij, van directie tot werkvloer. Dat maakt het altijd weer spannend, want je weet nooit van tevoren of de combinatie ook deze keer weer gaat werken. Gelukkig hebben we in al die jaren nog nooit de plank misgeslagen.”

De sessies worden begeleid door Sytse en Maan. “Laat het maar aan Sytse over om de scherpe vragen te stellen”, vertelt ze. “Ik luister, schrijf mee en gooi er af en toe een wildcard in, om de antwoorden nog net dat tikkie scherper te krijgen.”

Die scherpe vragen van Sytse staan overigens vast in de Sprog Bestek-methode. Ze gaan over wie je bent, wie je wilt zijn en waarom je dat wilt. Ergens tussen alle verschillende antwoorden, uit alle lagen van de organisatie, ligt dan het échte antwoord. Het antwoord dat leidt naar het hart van de organisatie.

Maan: “Sommige mensen praten natuurlijk makkelijker dan anderen. De spanning van die verschillen, maakt het werk ook juist zo leuk. En als je dan blijft samenvatten en terugkoppelen, pel je langzaam af naar waar het nu echt om gaat. Je krijgt zo mensen ook aan het praten. En als we de mensen van een sloopbedrijf, die dat op deze manier niet zo gewend zijn, oprecht aan het praten krijgen,  heb ik echt een topdag.”

Als we de mensen oprecht aan het praten krijgen, heb ik echt een topdag.

Het traject met Bork (dat van die slopers dus), zal ze nooit vergeten, vertelt Maan. “De dwarsdoorsnede van de organisatie was zo enorm uiteenlopend. En gaandeweg zag ik iedereen steeds meer ontdooien, elkaar aanvullen en praten met gebaren. Je zag het zelfs in de houding van de mensen. Eerst afwachtend met de armen over elkaar, en dan toch loskomen. Ze wisten echt vanuit hun gevoel te benoemen waarom zij (trots) deel uitmaken van de Bork-familie. Wat dus veel verder gaat dan het 'wat'; de dagelijkse sloopwerkzaamheden. Dat is mooi om te zien.”

De resultaten van de besteksessies worden samengevat in een merkfilm en een handzaam boekje. Natuurlijk volgen vaak nog andere elementen, zoals huisstijl en de basis voor hun nieuwe communicatie. Maar dat boekje, het Bestek, is belangrijk. Het laat in een paar alinea’s zien waar de kern van het bedrijf zit. Waar het hart ligt. Waar iedereen voor uit bed komt. Is dat puur slopen, of is dat ruimte maken voor nieuwe dingen?

“Klanten zijn dan vaak zo vreselijk enthousiast”, glundert Maan. “Soms zelfs ontroerd, doordat we zo tot de kern komen. Ik zeg dan altijd maar dat het hart er altijd al was. Wij hebben hem alleen blootgelegd.”