Achtergrond

De knop om bij AndersOm

Waarom AndersOm Arjens mooiste case is
Het zal je niet ontgaan zijn; we delen graag ons werk met je. Van achtergrond en methode, tot cases die ons raakten tot op het bot. Een case waar we maar wat graag over vertellen, is die van AndersOm Thuisbegeleiding. Want als concepter Arjen Doting érgens kippenvel van kreeg, dan was het wel van het traject met deze bijzondere hulporganisatie. “AndersOm werkt heel anders dan andere zorgaanbieders. Dat raakte me en daar zat voor mij de crux.”
De knop om bij AndersOm

AndersOm Thuisbegeleiding helpt mensen met problemen in de thuissituatie. Van verslavingsproblematiek en hulp bij financiën tot het oplossen van onveilige thuissituaties. In 2017 profileerde de organisatie zich nog een tikkie zakelijk, terwijl hun werkwijze juist heel menselijk is.

Daarom kwamen ze bij ons. Hun ambitie was om alle betrokken partijen (cliënten, instanties en medewerkers) beter te informeren over wat AndersOm is en vooral; waarom ze doen wat ze doen. Arjen was verantwoordelijk voor het communicatieconcept achter de vernieuwde positionering. “De organisatie had op het eerste oog best wat concurrentie, maar toen we dieper gingen graven, vonden we enorm veel drive en oprechte compassie voor mensen. Zo is één van hun regels dat er eerst zorg geregeld moet worden, om pas daarna te kijken hoe deze zorg gefinancierd moet worden. Daarmee zetten ze mensen (en hun problemen) dus écht voorop."

AndersOm werkt heel anders dan andere zorgaanbieders. Dat raakte me en daar zat voor mij de crux.

De Besteksessies, waar we altijd mee beginnen, leveren vaak een hele hoop input op. Veel praktische zaken, maar ook informatie over hoe de mensen in de organisatie tegen de wereld aankijken, of wie ze zelf als concurrent zien. Arjen: “Punten die ik bijzonder vind, of die er echt uitspringen, ga ik dan verder bestuderen. TedTalks, boeken, artikelen… alles wat inspireert en helpt richting te kiezen, passeert daarbij de revue.”

Een dankbaar inzicht vond Arjen in een TedTalk van Rutger Bregman. “Dat ging over de problematiek van mensen in armoede. Hebben zij hun situatie te danken aan ‘een gebrekkig karakter’ of aan een gebrek aan perspectief of horizon? Het laatste is volgens Bregman het geval. Volgens mij geldt dit ook voor mensen met grote problemen. Zij spelen continu paniekvoetbal”, licht Arjen toe.

“Dat inzicht onderstreepte voor mij waarom de snelheid van hulp bieden, waar AndersOm het over had, zo belangrijk voor ze was. Zonder perspectief kom je er niet uit en dan heb je ‘gewoon’ iemand nodig die jou uit het diepe dal helpt. Deze bevindingen vertaalde ik naar begrijpelijke taal en paste ik toe in de merkfilm, de why-how-what stelregels en de grondbeginselen van het merk. Kracht, het geloof in de veerkracht van mensen én het hoogste doel van Andersom om de drempel naar hulp zoveel mogelijk te verlagen. Dit is uiteindelijk helder samengevat in de nieuwe belofte en pay off: Sterker uit de strijd komen.”


Na het formuleren van die kaders en richtlijnen, rolt daar een visueel concept uit dat nu terug te zien is op de website van AndersOm. “Ik had direct al het idee om iets te doen met de naam AndersOm en het thema van veerkracht. Het bracht me op het idee van ‘de knop om’. Een term die past bij de organisatie, en je ook visueel kunt maken.” Het leverde een kraakhelder verhaal op waar de medewerkers zich in herkennen, terwijl het ook een goed verhaal is binnen de markt: eerst de mens, dan de middelen.

Het hoogtepunt van dit traject is voor Arjen niet moeilijk te benoemen. Zonder aarzelen: “De merkfilm. Ik kijk natuurlijk als buitenstaander naar de organisatie en ervaar zelf dus niet hoe heftig het werk voor die mensen soms kan zijn. Wat ik wel eens vergeet (of waar ik niet bij stil sta) is welke impact het heeft als mensen hun eigen verhaal, in onze woorden, voorgeschoteld krijgen. Als je ziet dat ons verhaal binnenkomt, dat mensen geraakt worden en opnieuw trots zijn op wat ze doen, dan raakt mij dat ook. Dát zijn echt de krenten in de pap.”