Interview

Écht iets betekenen, daar gaat het om

Laat je hart spreken. Dat zeggen we hier bij Sprog. Vinden we overigens ook echt, want je ziet het oprecht terug in iedere collega. Neem nou het verhaal van Ard Alderts , oprichter van Sprog. Begonnen (en gestopt) als uitgever en eigenaar van een klein mediabureau, om zijn hart te volgen in de wereld van marketing en positionering. Ard: “Als je niet meer gelukkig bent op je werk, ga je je afvragen of je het nog wel wilt. Dat had ik als uitgever. Altijd stress en nooit de voldoening om écht wat te kunnen betekenen voor de klant. Dat moest anders.” Ard verliet de uitgeverij en zijn mediabureau, om een eerste stap te zetten naar dat waar zijn hart sneller van klopt.
Écht iets betekenen, daar gaat het om

Natuurlijk gaat zo’n transitie niet zonder slag of stoot, maar zonder wrijving geen glans. “Ik zag die wrijving en groei ook bij de medewerkers die met mij meegingen van het mediabureau naar wat nu Sprog is. Zij zijn door de jaren heen gegroeid van dtp-er naar volwaardige designers en concepters. Daar ben ik trots op.”

Sprog begon destijds als productiebedrijf, dat voornamelijk events organiseerde voor klanten als Univé. “Maar écht iemand helpen, dat deden we nog niet”, vertelt Ard. “Ik merkte steeds meer dat ik een bedrijf wilde vormen waarmee we diepgang bieden en meer voor de klant kunnen betekenen door ze mee te nemen in transitieprocessen. Iets dat past bij de intrinsieke waarde van de klant, dat het verschil maakt. Daarvoor had ik een creatieve partner nodig en die kracht zag ik in Sytse, nu mijn compagnon en destijds klant bij mijn vorige bedrijf (tevens jarenlange schaatskennis).” Sytse komt uit de retailbranche en had precies de creativiteit, kennis en gedrevenheid die Ard nodig had om met Sprog van koers te veranderen.

Wij spelen in de Champions League

Wat volgde waren vele avonden brainstormen, schetsen, praten en dromen. Concepten kwamen op tafel die stuk voor stuk werden omgezet in pitches. “Ik weet nog dat ik echt voelde dat het goed zat, dat we ons hart volgden, toen we in het eerste jaar alle pitches die we deden, binnen sleepten. Ineens klopte het allemaal. We deden beide waar we goed in waren en vertrouwden elkaar blind. Nog steeds trouwens. Destijds voelde het echt alsof we begonnen in de eerste divisie, nu voelt het alsof we in de Champions League zijn aangekomen. Dat voelt goed.”

Eigenlijk zijn Ard en Sytse dus ervaringsdeskundigen op het gebied van strategische vraagstukken en (her)positionering. Beide maakten ze een stap in een nieuwe richting om te doen waar hun hart sneller van ging kloppen. Tegenwoordig is dat ook precies wat we voor klanten doen. Een bedrijf dat zoekt naar een nieuwe manier van communicatie, moet eerst weten wat nou écht het verhaal is. Als de positionering klopt, volgt de rest op een manier die altijd past. “Dat zie ik bij Sprog ook en dat vind ik prachtig. We begonnen als mediabureau en zijn als bedrijf de diepte in gegaan, naar strategisch marketing- en positioneringsbureau. Het onderstreept mijn visie alleen maar meer: je moet iets vanuit je kracht doen, binnen een structuur waar iedereen elkaar kan vinden. Zo groei je samen het hardst.”