Achtergrond

In een ziekenhuis zijn de kleinste details van groot belang

Want goede zorg raakt ons allemaal.
Net als de rest van de wereld om ons heen is ook het zorglandschap volop in beweging. Mooi dat wij regionaal ziekenhuis Tjongerschans daarom konden helpen een nieuwe weg te kiezen in het Friese zorglandschap van de toekomst. Want net als ziekenhuis Tjongerschans vinden we bij Sprog geluk en gezondheid onmisbaar in het leven. 
In een ziekenhuis zijn de kleinste details van groot belang

Het traject met Tjongerschans ontstond doordat ze zich realiseerden dat hun jasje niet meer bij ze paste. De communicatie - met een zakelijke en strakke vormgeving - weerspiegelde niet de cultuur van het ziekenhuis. Precies een spekkie naar het bekkie van onze concepter Arjen… “Dat hun communicatiestijl zo zakelijk was, was eigenlijk best gek”, licht hij toe. “Want het is zo’n dankbaar werkgebied. Je hebt te maken met mensen in heel onzekere tijden, waar je echt het verschil voor kunt maken. Tjongerschans hechtte daarnaast veel waarde aan de kleinschaligheid en persoonlijke benadering.”

Zoals ieder positioneringstraject begon ook deze opdracht met een Besteksessie* en uitgebreid concurrentie-onderzoek, waar we uitvoerig kijken naar directe en indirecte concurrenten. Arjen: “Ik bestudeerde daarvoor zowel regionale ziekenhuizen als landelijke en internationale spelers. Dat soort onderzoeken leveren altijd veel informatie, maar ook inspiratie op. Die vind je soms op de gekste plekken, zoals bij de NHS (Britse gezondheidszorg). Zij vertelden hun verhaal in een ijzersterke video. Of dichterbij huis; Zaans Medisch Centrum, waar ze hun design hebben gebaseerd op oude anatomische tekeningen én de geschiedenis van de streek.”

De huisstijl was heel zakelijk, terwijl het juist zo'n dankbaar werkveld is.

Het traject leidde tot “Goede zorg raakt ons allemaal”. Een nieuwe pay-off en huisstijl, maar met behoud van het oorspronkelijke logo. “Ik weet nog dat in deze periode de ouders van Sytse (eigenaar Sprog) zorg nodig hadden. Het verhaal van hoe zorg je raakt, kwam daardoor even dichtbij. Het toonde ons heel helder dat zelfs de simpelste dingen van belang zijn, tot de bewegwijzering aan toe. Bezoekers willen er immers liever niet zijn, ze zijn onzeker of bang. Dan wil je dat bezoek zo fijn en effectief mogelijk maken.”

Arjen wilde daarom de verbinding en samenwerking tussen arts, patiënt en iedereen die bijdraagt aan het reilen en zeilen van het ziekenhuis in een vorm gieten en kwam uit bij een honingraatstructuur. “Een ziekenhuis is een soort mini-maatschappij, waar iedereen samenwerkt en bijdraagt aan het welzijn van patiënten en hun naasten. Daarom moest ik al snel denken aan een bijennest. Die typische hexagonale vorm voegden we daarom toe aan de huisstijl. Als je op de website van Tjongerschans kijkt, zie je hoe het verwerkt is. Zo zie je de patiënt terug in de hexagonen in eerlijke, realistische fotografie, met vlak daarbij de specialist en ook de ondersteunende mensen, zoals de mensen van de kantine. Want al die mensen samen maken ziekenhuis Tjongerschans tot wat het is. De volgende stap is om die vormentaal in het ziekenhuis zelf toe te passen, met mooie murals bijvoorbeeld. Het traject krijgt dus vast nog een staartje!”


*Meer weten over onze Besteksessies? Check dan het verhaal van onze Maan.



Blog-overzicht